2021

04.09-05.09.2021
Brief Encounters '21

3 event sculptures

Als gevolg van de pandemie kon er in 2021 slechts één editie van Brief Encounters plaatsvinden. De mei-editie moest doorgeschoven worden naar 2022. De september-editie presenteerde drie event sculptures, die indirect corona-aspecten aan de orde stellen, al waren ze niet alledrie vanuit dat perspectief geconcipieerd.

Deelnemende kunstenaars:

Malin Bülow (SE)
DAY Collective (PL/RU)
David Rickard (NZ)

Curatoren: Chris Driessen & Steven Vandervelden (directeur STUK en Playground, Leuven)

Malin Bülow - En Caul (2021)

Malin Bülow - En Caul (2021) fotografie Gert Jan van Rooij

Malin Bülow (Zweden, 1979, woont en werkt in Oslo) mixt performancekunst en installatie. In haar rekbare, hedendaagse werken gebruikt ze dansers die van top tot teen gekleed zijn in lycra bodystockings om spanning en beweging door de ruimte te creëren.

Speciaal voor Brief Encounters concipieerde ze En Caul (geboorte in een intacte vruchtzak). “De installatie die ik voor Brief Encounters plan is een textielwand bestaande uit twee zijkanten gemaakt van semi-transparante elastische lycra bevestigd aan een houten skelet dat loopt langs een van de lange lanen met beukenbomen. In samenwerking met een aantal dansers wil ik een grenzeloze zone creëren, waar binnen en buiten samenvloeien en waar de gigantische onderlinge poreuze membraanstructuur lijkt op te lossen als de performers hun lichamen - huid, ledematen, handen, voeten en gelaatstrekken - tijdens handelingen tegen het membraan drukken. Zo ontstaat er een meditatief langgerekt landschap."

En Caul werd mede mogelijk gemaakt met extra financiële steun van de Ambassade van Noorwegen in Den Haag.

DAY Collective - Tête-à-Tête Tryptich (2021)

DAY Collective - Tête-a-Tête Triptych (2021) fotografie Gert Jan van Rooij

DAY Collective is een artistiek duo bestaande uit Dorota Radzimirska (PL, 1985) en Yulia Ratman (RU, 1988), beide woonachtig in Amsterdam. Hun werken zijn conceptueel en omvatten diverse media, zoals performance, sculptuur, tekening, video- en fotowerken. Het werk van DAY gaat over menselijke relaties en over mensen en hun omgeving in de huidige samenleving, gekenmerkt door gebrek aan vertrouwen, categorisering, vervreemding en het losgekoppeld zijn van de natuur en van onszelf.

Tête-à-Tête Triptych is een participerende performance, waarin 5 deelnemers en 2 kunstenaars (DAY Collective) met elkaar in gesprek gaan door op zichzelf te tekenen, waarbij ze hun eigen huid als medium voor een dialoog gebruiken. Het communicatiemiddel: eco-cosmetische potloden. Er geldt slechts één regel: niet praten. Binnen Tête-à-Tête Triptych ontvouwen zich nieuwe vormen van taal, gebaseerd op intuïtie, stilte, verbeelding en inclusie.
De performance is opgezet voor drie verschillende contexten: online, in een kunstruimte en in de openbare ruimte. Bij Brief Encounters '21 sloten DAY Collective hun drieluik af met een performance in de openbare ruimte. Stilte overheerste maar ook sociale dynamiek.

Tête-à-Tête Triptych werd mede mogelijk gemaakt dankzij steun van het Mondriaan Fonds.

David Rickard - Exhaust (2011-2021)

David Rickard - Exhaust (2011-2021) fotografie Gert Jan van Rooij

Het inzichtelijk maken van onzichtbare processen, zoals de rotatie van de aarde en zwaartekracht, is een terugkerend gegeven in de praktijk van David Rickard (NZ, 1975, woont in Londen). Hij deed dat ook eerder al eerder met lucht. Lucht wordt doorgaans gezien en ervaren als gewichtloos, maar is dat niet. Afhankelijk van hoogte, vochtigheid en warmte, fluctueert het luchtgewicht enigszins, maar op zeeniveau is het in het algemeen ongeveer 1,255 kg per kubieke meter. In zijn werk A roomful of air (2019) gaf Rickard het gewicht van lucht in een galerie eens aan met een stapel loden blokken. Op basis van de ruimteafmetingen en de gemiddelde kamertemperatuur stapelde hij blokken tot een gewicht van 788 kg lucht. Rickards werk bevindt zich vaak op de scheidslijn tussen sculptuur en performance en onderzoekt de ruimtelijke relaties tussen mensen, objecten en onze omgeving.

Rickard voerde het poëtische maar uitputtende, een etmaal durende werk Exhaust (2011-2021) voor het eerst in een natuurlijke omgeving uit. Op zaterdag 4 september om 16 uur ging de kunstenaar in De Oude Warande tussen de bomen en de varens op een stoel zitten om daar 24 uur lang alle lucht die hij uitademt middels een zuurstofmasker te verzamelen in een zich steeds verder uitbreidende installatie van aluminiumfolieballonnen. Afhankelijk van het moment waarop de bezoeker het park betrad, trof deze een zich achter en boven de kunstenaar opstapelende zachtjes in de wind deinende toren van zilver. De ballonnen bevatten de lucht die nodig is voor onze dagelijkse overleving. Volgens wetenschappers ademen volwassen mannen grofweg 11.000 liter lucht per persoon per dag in en uit. Rickard zette dat om in een driedimensionaal beeld.