Anne de Vries

Anne de Vries – Technocracy (2018)
Fotografie Gert Jan van Rooij

Anne de Vries - Technocracy (2018)

Anne de Vries (Den Haag, 1977, woont en werkt in Berlijn), opgegroeid in een tijdperk waarin internet, social media, photoshop en mobiele telefoons hun intrede deden, maakt werk dat zich nadrukkelijk verhoudt tot het digitale tijdperk en evenzeer werkelijkheden creëert en manipuleert, zonder zelf (volledig) digitaal te zijn. Vaak combineert De Vries alledaagse objecten met nieuwe materialen, digitale media technologieën en printtechnieken. Zijn fascinatie ligt bij de invloed van technologie op onze perceptie en ervaring van de wereld en vooral bij het potentieel van technologieën om fysieke en geestelijke beperkingen te overwinnen en mensen in een andere staat van zijn te brengen.

Een grote inspiratiebron voor De Vries zijn grote elektronische dance-events aan het begin van het internettijdperk. Al in de jaren zeventig bracht de opkomende dance-scene het verenigen en empoweren van minderheden en alternatieve gemeenschappen met zich mee, die uiteindelijk de mainstream beïnvloedden en geaccepteerd raakten. Dansende menigten speelden in die zin letterlijk een rol bij sociaal-politieke transformaties. Harde, illegale techno-feesten evolueerden tot spectaculair geënsceneerde omgevingen, die met behulp van high tech geluids- en visuele effecten en partydrugs andere bewustzijnstoestanden creëren. Het gaat er bij dit soort totaalervaringen om dat je als individu opgaat in de massa en jezelf verliest.

Voor Hybrids liet De Vries zich inspireren door flyers en stickers van illegale techno-feesten uit begin jaren negentig, die volgens hem een vergelijkbaar idealistische, democratische visie en effect hadden als het internet. Ze informeerden niet alleen in gecodeerde taal maar riepen tevens op tot actie en werkten verbindend en versterkend. De Vries verzamelde teksten en visuele elementen van tal van flyers en stickers en gebruikte die voor de productie van een kleurrijke, kunststof richtingaanwijzer, langs een van de paden. De Flintstones- en Halloween-achtige pijlbordjes, boordevol losse en cryptische kreten, stuurden bezoekers van Lustwarande in de richting van de fictieve locaties van onze toekomstidealen. Zouden deze idealen in een volledige digitaal gemanipuleerde wereld ooit werkelijkheid kunnen worden?