Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth Cuenca Rasmussen – Mobile Mirrors (2018)

Lilibeth Cuenca Rasmussen (Manilla (PH), 1970, woont en werkt in Kopenhagen) gebruikt het lichaam, hoofdzakelijk dat van zichzelf maar soms ook dat van familieleden en vrienden, om commentaar te leveren op de sociale constructies die er in de samenleving bestaan met betrekking tot gender en culturele, religieuze en etnische identiteit. Haar praktijk bestaat veelal uit theatrale performances uitgevoerd voor een live publiek, waarvoor ze zelf de muziek en teksten schrijft en de decors en kostuums ontwerpt. Rasmussens vertrekpunt is steeds haar eigen Filipijns-Deense achtergrond. Door het aannemen van talloze rollen in haar performances probeert ze enerzijds een spreekbuis te zijn voor onderdrukte stemmen en anderzijds uitdrukking te geven aan haar eigen positie in de wereld: steeds moet ze zich aanpassen aan situaties en omgevingen waarin ze zich nooit helemaal thuis voelt. Persoonlijke observaties en ervaringen dienen als basis voor het vertellen van universele verhalen over het functioneren in een prestatiegerichte, markt-gedreven consumptiemaatschappij. Daarin hebben mensen zich maar te schikken, of ze worden aan de zijlijn gezet.
In haar performances wordt het publiek vaak speels betrokken of uitgenodigd zelf in actie te komen. Op die manier dwingt Rasmussen haar toeschouwers zich bewust te worden van hun eigen positie ten opzichte van de ander binnen een groot geconstrueerd systeem dat we samenleving noemen.

Voor Brief Encounters stelde Rasmussen een nieuwe uitvoering voor van de performance Mobile Mirrors uit 2012, een werk dat in verschillende vormen eerder uitgevoerd werd in Lulea (Zweden), Caïro, Manilla, Stockholm en New York. Voor Lustwarande concipieerde ze een nieuwe samenstelling en choreografie. Zes performers, onder wie Rasmussen zelf, waren in nauwsluitende, lichaamomhullende kostuums gestoken, van kop tot teen bedekt met spiegelscherven, zoals op een discobal. De performers bewogen zich achter elkaar door het bos, waarbij ze steeds de bewegingen van hun voorganger imiteerden. In plaats van zichzelf te kunnen zien, reflecteerden ze uitsluitend de natuur en de toeschouwers. Mobile Mirrors (2018) hield de toeschouwers en passanten letterlijk een spiegel voor, eentje echter die mobiel en volledig gefragmenteerd is, waardoor mens en omgeving versplinterd weerspiegeld werden.

performers
Yuri Bongers
Lilibeth Cuenca Rasmussen
Lucas Devroe
Nataly Milena Orozco Mercado
Emilia Sølvsten
Maia Sørensen

kostuums
Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth Cuenca Rasmussen – Mobile Mirrors (2018)
Fotografie Gert Jan van Rooij