Martin Schwenk

Martin Schwenk - Expansion H 75 (2017)
Photography Gert Jan van Rooij

Martin Schwenk – Expansion H 75 (2017)
Fotografie Gert Jan van Rooij

Martin Schwenk – Expansion H 75 (2017)

Martin Schwenk (Bonn, 1960, woont en werkt in Düsseldorf) maakt sculpturen die op de natuurlijke wereld geïnspireerd zijn. Sommige lijken op curieuze, exotische planten. In de werken, die op de grond kunnen staan maar zich ook langs wanden en hangend aan plafonds kunnen bevinden, zijn bladeren en stengels te herkennen. Het zet bezoekers aan na te denken over de natuur, en hun eigen relatie ertoe.

Andere sculpturen zouden, afgaand op hun organische structuur, sterk uitvergrote bacteriën of andere micro-organismen kunnen zijn. Schwenks werken zijn echter pure fantasie. Gemaakt van materialen die je bij de bouwmarkt koopt, zoals siliconen, gips, purschuim, polyester en plexiglas.

Voor Disruption stortte Schwenk tussen de bomen van het park een lading polyurethaan. Het schuim expandeerde razendsnel tot een amorf, bobbelig veldje van zo’n vijftig vierkante meter, dat na het opdrogen hard genoeg is om op te lopen. Door de gele kleur was het van een afstand al te zien. De uitzonderlijke vorm riep niet snel associaties op met een kunstwerk. Eerder deed deze denken aan een of andere eruptie of ander zeldzaam natuurlijk geologisch proces aan de bosbodem. Maar materiaal en kleur deden op hun beurt juist vermoeden dat hier sprake was geweest van een illegale storting van chemisch afval.

De gezaaide twijfel over de herkomst van de gele massa speelde in op de in deze expositie centraal gestelde opvatting over het huidige geologische tijdperk Antropoceen, dat mens en aarde geen gescheiden entiteiten, maar nauw verbonden zijn met elkaar. Was de ophoping per ongeluk, door natuurlijke oorzaak, of expres, door menselijk toedoen, in De Oude Warande terechtgekomen? Schwenks werk vroeg toeschouwers zich te buigen over de tegenstelling tussen de natuurlijke en de door mensenhanden gemaakte wereld. In hoeverre is het onderscheid tussen beide in deze moderne wereld nog te maken?